اخبار داخلی
شماره: 2167
1391/10/10 - 04:57
استفاده از سلولهای بنیادین برای درمان بیماران دیابتی

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران از درمان بیماران دیابتی با استفاده از سلولهای بنیادین خبر داد.

 

به گزارش بنیان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محمد پژوهی، اظهار داشت: یکی از مهمترین تحقیقاتی که در پژوهشگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده در ارتباط با سلولهای بنیادین بوده است و کسانی که دیابت دارند به دلیل اینکه ذخیره ترشح انسولین در آنها بسیار کاهش پیدا می‌کند، محتاج تزریق انسولین هستند و سلولهای بنیادین یک تحول عظیمی را در ارتباط با درمان این نوع بیماریهای صورت داده است.
 
وی افزود: سلولهای بنیادین با پیوند سلولهای بتای پانکراس (لوزالمعده) به داخل بدن بیماران مبتلا به دیابت مخصوصاً دیابت نوع یک باعث ترشح انسولین شده و نهایتاً باعث می‌شود که انسولین و قند کافی را ترشح کنند و دیابت بهبود پیدا کند.
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه دانشگاه علوم پزشک تهران تصریح کرد: این تحقیقات جدید است و هنوز ما راه های خیلی زیادی داریم در ارتباط با این وسئله و تا تحقیقات کامل شود و به طور کامل بتوانیم در کشور انجام شود.
 
پژوهی گفت: این تحقیقات بسیار جدید و فوق العاده پویا در اکثر کشورهای معتبر دنیا انجام شده و در کشور خودمان نیز در بیمارستان دکتر شریعتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشگاه غدد یکی مراکزی است که این کار را انجام می‌دهد.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این روش کاربردی شده است و به صورت محدود در بیمارستان دکتر شریعتی انجام می‌شود این روش هزینه کمی برای بیمار دارد و به نظر می‌رسد ظرف مدت 5 سال آینده بتوانیم این روش را به صورت گسترده انجام دهیم.
 
پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved